The Data Actors

View Original

Online marketing & tracking preventie

2020 was booming voor e-commerce. De verhouding online/offline verkopen is drastisch veranderd. Omdat klantcommunicatie steeds meer online plaatsvindt, wordt het belangrijker om de communicatie op websites en apps (de inbound communicatie) te personaliseren.

Met personalisatie bedoelen we niet het beginnen van een brief met “Beste Kees,…” maar het optimaliseren van de outbound en inbound communicatiekanalen door rekening te houden met kenmerken en voorkeuren van de bezoeker, zoals geslacht, kleur, leesgedrag, schoenmaat, etc.


Uw multi-channel marketing strategie is pas optimaal wanneer de
gebruikerservaring van uitgaande marketingcommunicatie overeenkomt
met het bezoek aan uw website of het raadplegen van uw app.


Voor het herkennen van de bezoeker en personaliseren van content is data van groot belang. Het verzamelen van data is echter steeds meer beperkt. Eerst door privacywetgeving en nu door tracking preventie door de ontwikkelaars van browsers als Chrome, Edge en Safari.

Tracking preventie
Het was een kwestie van tijd. Privacybescherming in Browsers (Chrome/Safari/Explorer) door middel van ingebouwde tracking preventie is een feit. Het gebruik van tracking cookies van externe partijen wordt onmogelijk gemaakt door de standaardinstellingen van browsers.

Hierdoor worden de mogelijkheden voor online adverteren en communicatie beperkt, tenzij online spelers als u op tijd overschakelen op de juiste technologie.

Wat zijn nog de mogelijkheden voor online marketeers om de klant te herkennen en klantgegevens te verzamelen?

Zero party data is de oplossing. Dit is data die direct door de bezoeker wordt achtergelaten en kan worden gebruikt voor het herkennen van de klant en het personaliseren van de bezoekerservaring. Indien meer data bekend is van de bezoeker kan de communicatie beter worden afgestemd en zijn er meer mogelijkheden voor conversie optimalisatie.

Met zero party data ben je niet meer afhankelijk van tracking cookies. Toch zijn de normale privacyregels nog steeds van toepassing bij zero party data.

6 principes van gegevensbescherming

Dit is een samenvatting van de Exponea blog over zero party data security

  1. Verzamelen:
    Wees transparant over de toepassing van persoonlijke gegevens.

  2. Verwerking:
    Wetgeving van gegevensverwerking zijn van toepassing.

  3. Toepassing:
    Bied de bezoeker opties voor het in of uitschakelen van zero data gebruik en bewaar deze keuzes in een omgeving die controle mogelijk maakt.

  4. Analyse:
    Zorg dat gegevensverwerking exclusief binnen dezelfde context plaatsvindt. Dit voorkomt misbruik van privacygevoelige gegevens.

  5. Vernieuwen:
    Relevantie en actualiteit van klantgegevens moet hoog in het vandaal staan. Wees dus creatief in continuïteit van klantcontact. Bied advies en hulp aan de klant en vraag en waardeer feedback.

  6. Beveiliging
    Gegevensbescherming is afhankelijk van databeveiliging. Kies een veilige technologie voor het verzamelen, opslaan en verwerken van klantgegevens.



Zero party data vervangt het gebruik van cookies en third party tracking. The Data Actors kunnen u helpen met het kiezen van de juiste technologie om binnen de huidige juridische en technologische kaders een maximale customer experience te bieden.