Hoe personalisatie de gemiddelde orderwaarde verhoogt!
Van onze partner Kibo een blog over verhogen van de gemiddelde orderwaarde door slim gebruik van online personalisatie.
De gemiddelde orderwaarde wordt gezien als een KPI voor e-commerce. Door de gemiddelde orderwaarde te volgen en analyseren, kan jouw organisatie de factoren achter de aankopen van hun klanten onderzoeken. Deze factoren kunnen worden geëvalueerd om een betere klantervaring te creëren, wat kan leiden tot een hogere Customer Lifetime Value. Benchmarking en optimalisatie op basis van de gemiddelde orderwaarde is een kernelement van een sterke e-commerce personalisatie strategie.
Het verhogen van jouw gemiddelde orderwaarde levert voordelen op, die zelfs verder gaan dan een verhoogde winstgevendheid. Door de gemiddelde orderwaarde te evalueren, krijg je een beter begrip van het klanttraject, bijvoorbeeld als bepaalde segmenten of bezoekers van een specifiek verwijzingskanaal de neiging hebben om goedkopere of duurdere items van jouw site te kopen. Dit staat aan de basis van personalisatie strategieën, waaronder natuurlijk ook up- en cross-selling.
Hoe verbeter je de gemiddelde orderwaarde?
Retailers die de gemiddelde orderwaarde willen verhogen, moeten de volgende stappen overwegen:
1. Identificeer jouw meeste waardevolle klanten!
Jouw meest waardevolle en loyale klanten zijn de merk promotors. Deze klanten plaatsen berichten over jouw merk op verkoopsites, sociale media en bevelen jouw producten bij hun vrienden aan. Dit helpt niet alleen bij jouw zoekaanwezigheid en reputatie, maar verhoogt ook de gemiddelde orderwaarde.
2. Gebruik gepersonaliseerde productaanbevelingen.
Gepersonaliseerde productaanbevelingen zijn een geweldige manier om de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Productaanbevelingen hebben niet alleen een positief voordeel tijdens de sessie zelf, maar het onderzoek van Kibo heeft aangetoond dat terugkerende bezoeken voor aanbevolen producten een bijna 40% hogere gemiddelde orderwaarde hebben dan terugkerende sessies van niet-aanbevolen producten (testen maar!). Bovendien kunnen productaanbevelingen het aankooppercentage met 70% verhogen en de gemiddelde bestelpercentages met 33% verbeteren.
3. Bied kortingsbonnen aan!
Verkoop producten met korting in combinatie met een lange termijn strategie, aangezien die de verkoop anders slechts tijdelijk zal verbeteren. Overweeg kortingen aan te bieden voor: achterlaten van productrecensies, aanmelden voor de nieuwsbrief of het uitnodigen van vrienden voor jouw loyaliteitsprogramma. Het extra voordeel van het toevoegen van een korting is dat je de kans op verbetering van de gemiddelde orderwaarde verhoogt (bijvoorbeeld: je krijgt €10 korting bij besteding van €50.)
4. Creëer persoonlijke ervaringen.
Personalisatie is een belangrijk hulpmiddel om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen. Productaanbevelingen (zie punt 2) zijn slechts één hulpmiddel in de mogelijkheden van personaliseren. In het ideale scenario gebruikt jouw bedrijf een tool die de hele klantervaring personaliseert. Voorbeelden zijn het verzenden van gepersonaliseerde e-mails als een product weer op voorraad is, bijwerken van webpagina’s of apps op basis van locatie- en weergegevens.
Deze gepersonaliseerde ervaringen worden in de loop van de customer journey samengesteld. Wanneer consumenten worden blootgesteld aan drie gepersonaliseerde elementen, verdubbelen hun conversieratio’s (vergeleken met consumenten die slechts aan twee gepersonaliseerde elementen werden blootgesteld). Hoewel het bouwen van individuele gepersonaliseerde elementen al resultaat oplevert, is het de combinatie van die interacties die de meeste waarde opleveren voor zowel de klant als jouw organisatie.
5. Gratis verzending (en andere voordelen)
Door extraatjes te creëren voor klanten die een minimale orderwaarde overschrijden, stimuleer je websitebezoekers om artikelen aan het winkelwagentje toe te voegen (bijvoorbeeld gratis verzending bij besteding van €50). De truc hier is om het minimum te besteden bedrag slechts iets (5 – 10 %) boven de huidige gemiddelde orderwaarde in te stellen.
Ben jij geïnteresseerd in het verhogen van de gemiddelde orderwaarde met toepassing van gepersonaliseerde content? Of wil je meer weten op welke wijze Kibo personalisatie een betere en persoonlijkere klantervaring te creëert, conversies verbetert en/of gemiddelde orderwaarde verhoogt, bekijk dan onze productpagina of neem contact met ons op.