The Data Actors

View Original

Hoe kies je een CDP die bij je past?

Als er een manier was om jouw B2B martech stack beter te maken, zou je er dan niet meteen op inspringen? Natuurlijk doe je dat. Onze partner Leadspace verhaalde erover in hun blog met de meest relevante overwegingen. Wij zetten ze voor jou op een rijtje.


1. Welke databronnen gebruik je?

Een B2B CDP doorbreekt de data silo’s en verenigt de gegevens uit jouw interne systemen (ERP, verkooptools, CRM, ESP, enz.) en gegevensbronnen van derden al dan niet op geaggregeerd niveau ter verrijking en matching van de vele records.

Hoe meer informatie je verzamelt over jouw leads en accounts, hoe effectiever jouw marketing- en verkoopteams zijn bij het converteren ervan.

2. Welke functies voor data-integratie en -beheer biedt het?

Voor een CDP zijn de functies voor normaliseren, schonen en ontdubbelen essentieel naast het direct integreren met de bestaande klantcontactsystemen. Voor een B2B CDP is echter de matching van lead-to-account onontbeerlijk.

3. Kan het een single customer view maken?

Het hebben van een 360-graden klantbeeld is de kern van een CDP en van cruciaal belang om uw marketing- en verkoopteams op één lijn te houden. Dit is mogelijk wanneer de B2B CDP profielen kan verenigen op account, DMU en personaniveau.

4. Kan het leads en accounts scoren?

Marketeers creëren doelgroepen en segmenten om vervolgens deze op de juiste tijd te benaderen. Er zijn oplossingen op de markt die accounts en contactpersonen scoren om te bepalen wanneer ze klaar zijn voor activering. Zorg er wel ervoor dat je begrijpt hoe de scoring werkt en of segmenten dynamisch worden bijgewerkt op basis van nieuwe data en inzichten.

5. Biedt het CDP AI-powered recommendations?

Next step in jouw ABM-strategie zijn gepersonaliseerde aanbevelingen die jouw leads en klanten zullen waarderen. Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op businessregels en AI die rekening houden met het account, de content, kanaalvoorkeur, etc. etc..

6. Welke analyse functionaliteiten heb je nodig?

Analyses en inzichten zijn onontbeerlijk voor een B2B CDP. Hoe meer actionable des te beter. Jij wilt toch ook weten waar de meerwaarde van jouw prestaties vandaan komt. Meten = weten!

7. Welke integraties biedt het platform (intern en extern)?

Dat het B2B CDP integreert met jouw interne marketingtools is een no-brainer. Maar kan en moet het ook integreren met applicaties buiten je martech stack, zoals bijvoorbeeld het PIM, finance, customerservice?


De voordelen van B2B CDP zijn enorm. Een CDP helpt jou bijvoorbeeld met:

o   eliminatie van (klant)data silo’s door het bieden van een single customer view.

o   verbeteren van de data kwaliteit van en over jouw klanten.

o   het verbinden van anoniem en geïdentificeerd gedrag om een compleet beeld van de customer – en buyers journey te krijgen.

Maar dat is niet iets waar je je als B2B marketeer mee bezig wilt houden. Als je op zoek bent naar een B2B CDP wat tegemoet komt aan de hierboven opgestelde eisen, dan is Leadspace de ontbrekende schakel van jouw martech-stack. Wil je meer zien van Leadspace of meer weten over de toepassing van een CDP in jouw marketing- en/of salesteam, dan ben je bij The Data Actors aan het juiste adres.