Van Data naar Actie!
Middel 6.png

Datadriven blog

Lees hier onze laatste blogs over datagerichte onderwerpen

De waarde van social proof campagnes

Onze partner Kibo blogt regelmatig over personalisatie onderwerpen en ditmaal over social proof campagnes.

Social proof is ondertussen aardig ingebed in ons dagelijks leven en een groeiend onderdeel van e-commerce. Uit een onderzoek bleek dat 66% van de klanten naar tekenen van social proof zoekt voordat ze online aankopen doen. Daarom, als het gaat om omnichannel marketing, helpt het strooien van een dosis social proof gedurende het hele klanttraject de prestaties te verbeteren en vertrouwen te vergroten.

social-proof-marketing-750x375.png

Beschouw het gebruik van social proof als het aanbieden van de 'wijsheid van de massa' op belangrijke contactpunten in het klanttraject. Het is een speciaal soort personalisatie, die wordt aangedreven door klantgedrag, om een ​​aankoopbeslissing te bevestigen of iemand te verleiden, om te kijken waar de hype over gaat.

Hieronder lichten wij vijf manieren toe waarop je social proof marketing kunt introduceren in jouw personalisatiestrategie.


Social proof marketing _2.png

1.       Highlight populaire producten
Voor retailers met seizoensproducten of een breed assortiment aan producten kan het benadrukken van de populairste items, bezoekers helpen hun keuzes te beperken en meer vertrouwen in hun toekomstig aankoop te hebben. Een manier waarop mensen deze informatie tegenwoordig voor zichzelf verzamelen, is niet alleen te kijken naar hoe goed het product wordt beoordeeld, maar ook hoeveel mensen het product hebben beoordeeld. Als een product door veel mensen hoog gewaardeerd wordt, weegt dat veel zwaarder.

2.       Populaire zoekopdrachten
Op jouw eigen website kun je met informatie uit zoekresultaten vanuit de website de meeste populaire keuzes gepersonaliseerd onder de aandacht brengen. Als iemand zoekt naar wandelschoenen, geef dat op de resultatenpagina informatie over de bestverkopende schoenen per categorie, zodat potentiële kopers sneller naar een productpagina gaan.

3.       Insider-deals
Insider-deals zijn typische elementen om mensen te laten aanmelden voor nieuwsbrieven, loyaliteitsprogramma’s, speciale aanbiedingen en early birds, en kunnen worden gebruikt in gepersonaliseerde campagnes. Termen als ‘’kijk waar alle opwinding over gaat’’ kunnen mensen verleiden om door te bladeren en te klikken. Hier is waar A/B testen en data gebruikt kunnen worden om meer waarde te creëren.

Insert-Social-Proofing-3.png

4.       Countdown-timers
Om de drang om snel een aankoop te doen te vergroten, kan je de overweging maken om gepersonaliseerde afteltimers in e-mails of op marketingpromo’s toe te voegen. Voer bijvoorbeeld een campagne in die aftelt vanaf wanneer de nieuwe voorjaarscollectie te koop is of wanneer de grote uitverkoop start of stopt.

5. Omnichannel FOMO (Fear of Missing Out)
Het is bijzonder interessant om te verwijzen naar wat er in winkels in een specifieke stad of land populair is. Deel bijvoorbeeld wat populair is in Milaan met klanten in Noord Europa of breng topproducten in Amerika onder de aandacht in Europese landen. Deel ook producten die tijdens de feestdagen zijn uitverkocht en die nu weer op voorraad zijn of producten die bij een pop-up shop uit de schappen vliegen.


Is het tijd om social proof marketing onderdeel uit te laten maken van jouw totale programma?

Social Proof, een nieuwe Kibo functie, combineert Certona’s gepatenteerde algoritmen, die het indexeren van zoekopdrachten op basis van gedragsresultaten combineert het gebruiksvriendelijk, krachtige test- en personalisatieplatform van Monetate. Met Kibo Personalisatie kunt u social proof marketing testen, personaliseren, aanbevelen en leveren die is geoptimaliseerd voor uw customer journeys.

Wil je meer weten over Kibo Personalisatie, schroom niet om contact met ons op te nemen.

The Data Actors.