Van Data naar Actie!
voorkant whitepaper.png

E-mailsegmentatie model

Customer Data Platformen bieden een centraal klantbeeld. Laat The Data Actors je helpen met het bereiken van je klanten door middel van het CDP.


E-mailsegmentatie model

Verbeter jouw emailresultaten

 

In e-mail marketing is A/B testen een must. Echter veel e-mailmarketeers zien hun testen veelal stranden omdat deze testen niet significante resultaten opleveren.

The Data Actors hebben op basis van het Pareto-principe een model ontwikkeld om het e-mailbestand in te delen in zes segmenten. Door op elk segment de juiste e-mail strategie, en dus ook de juiste en significante A/B testen, toe te passen, verbetert het rendement van het e-mailbestand spectaculair.

 

 

Soorten klanten in het emailsegmentatiemodel

Op basis van de emailresultaten van de voorgaande 6 maanden analyseren wij jouw e-mailbase om deze door gebruik van het Pareto-principe in te delen in zes segmenten:

  1. NoNo:
  2. Heeft laatste drie maanden geen enkele toegestuurde email geopend.

  3. Big Inactive:
  4. Opent EN klikt ondergemiddeld.

  5. Spectator:
  6. Opent de toegestuurd e-mails bovengemiddeld, maar klikken ondergemiddeld.

  7. Criticaster:
  8. Opent ondergemiddeld, maar als ze openen dan vertonen ze een bovengemiddeld klikgedrag.

  9. MoneyMaker:
  10. Opent en klikt bovengemiddeld. De topgroep in jouw e-mailbase.

  11. Newbees:
  12. Zie uitleg hieronder...
Naast deze indeling benoemen we ook de Newbee groep. Dit zijn recentelijk ingestroomde emailadressen, maar waar nog te weinig gegevens over bekend zijn om deze in de juiste groep in te delen.

1. NoNo

e-mailsegmentatie model

2. Big Inactive

e-mailsegmentatie model

3. Spectator

e-mailsegmentatie model

4. Criticaster

e-mailsegmentatie model

5. Money Maker

6. Newbee

 

 

Nu je de 6 segmenten kent, zetten we ze in het e-mailsegmentatie model.

Let hier op de verhouding van “open rate” tot “clicks to open”.

e-mailsegmentatie model

Hoe werkt het emailsegmentatie model?

Nu we de groepen herkent hebben, kunnen we die ook erkennen. Bijvoorbeeld door de NoNo en Big Inactive te activeren op het openen van de e-mails.

Zo kan er per segment een geheel activatie plan (en testplan) opgesteld worden. Belangrijk hierbij is om de organisatie rondom de data goed in te regelen, bijvoorbeeld door het opstellen van test- en controlegroepen en het opzetten van een dashboard.

Dan kunnen de verschillende activatietesten goed gemeten worden en uiteindelijk kan ook
de verbetering van het gebruik van het e-mailbestand inzichtelijk worden gemaakt.

 

 

Verbeter de ROI

Door het juiste gebruik van de verschillende segmenten hebben wij bij de verschillende opdrachtgevers spectaculaire verbetering van de ROI (Return On Investment) kunnen realiseren. Deze verbeteringen komen tot stand door de verschillende segmenten te toetsen aan het karakter van dat segment en daarop boodschap en frequentie aan te passen.

Zo heeft het terugbrengen van de mailfrequentie op het NoNo segment een effect op de kosten, maar ook wordt de jouw reputatie als emailverzender verbeterd. Hierdoor belanden emails bijvoorbeeld minder snel in de spamfolder.

Deze aanpak geeft jouw bedrijf de middelen om meer datagedreven en klantgericht te werken. The Data Actors kunnen jouw medewerkers daarbij ondersteunen om deze transitie succesvol en duurzaam uit te rollen. 

Wil jij jouw bedrijfsresultaten op het emailsegment verbeteren of wil je weten of email-segmentatie voor jouw bedrijf werkt? Neem dan gerust en vrijblijvend contact op!

Vragen? Neem contact met ons op!

 
 

The Data Actors © 2020

The Data Actors
Minervum 7166
4817 ZN Breda

E-mail:
Info@thedataactors.nl