Van Data naar Actie!
Middel 6.png

Datadriven blog

Lees hier onze laatste blogs over datagerichte onderwerpen

Wat is AB-testen?

 

Kortgezegd is een AB-test een experiment waarbij twee variabelen worden vergeleken, ook wel split-testen genoemd. Een voorbeeld hiervan is een pop-up op je website, die net een andere afbeelding en/of kleur button heeft. Door beide variabelen te gebruiken bij verschillende segmenten van websitebezoekers kun je real-time meten hoe de gebruikers hierop reageren. Uit deze data kan worden gehaald welke versie de maximale impact heeft om zo het gedrag van gebruikers te optimaliseren.

 
 


Bij een AB-test verwijst A naar de ‘controle’ of oorspronkelijke testvariabele. De B-test verwijst vervolgens naar de ‘variatie’, ook wel de nieuwe versie van de oorspronkelijke testvariabele. De variant waar positieve reacties uit voorkomen in de bedrijfsstatistieken, is dan de ´winnaar´. Door de aspecten van de winnende variant toe te passen op de geteste pagina´s-elementen kun je de website optimaliseren én de Return of Investment (ROI) van je bedrijf verhogen.

 

 

Voordelen van AB/testen op jouw website

Zowel voor B2B-bedrijven als E-commerce winkels kan AB-testen een goede overweging zijn. B2B bedrijven kunnen ontevreden zijn met alle doodlopende leads die ze maandelijks krijgen. Bij E-commerce winkels wordt er vaak geworsteld met een hoog percentage verlaten winkelwagentjes. Maar waarom AB-testen een voordevolle mogelijkheid zou kunnen zijn voor jou? Hier zijn een aantal voordelen:

 
 

1.      Pijnpunten van bezoekers vinden en oplossen

Bezoekers kunnen met verschillende doelen op jouw website terecht komen. Misschien willen ze leren over een product of dienst, of zijn ze al bereid om een product aan te schaffen. Onderweg kan de bezoeker oplopen tegen veelvoorkomende pijnpunten. Zoals een verwarrende websitenavigatie, of een moeilijk te vinden CTA-knop.

2.      Verhoog ROI uit bestaand verkeer

Over tijd is het steeds lastiger geworden om kwaliteitsverkeer te verkrijgen op je website. Door AB-tests uit te voeren kun je het meeste uit bestaand verkeer halen en daarmee de conversies verhogen. Zelfs de kleinste wijzigingen op je website kunnen resulteren in aanzienlijke toenames van conversies en een hoge ROI.

3.      Verlaag het bouncepercentage

Eén van de belangrijkste statistieken om de website prestaties te boordelen is het bouncepercentage. Bij een hoog bouncepercentage verlaten bezoekers de pagina van binnenkomst, in plaats van verder te bewegen op je website. Redenen voor een ‘bounce’ zijn het hebben van teveel opties, verwarrende navigatie en teveel technisch woordgebruik. AB-testen helpt met het uitvogelen waar een ‘bounce’ plaatsvindt, waardoor het bouncepercentage verlaagd kan worden.

4.      Wijzigingen met een laag risico

Het is niet nodig om één pagina of de hele website te veranderen om verschil te maken. Kleine wijzigingen geven ook waardevolle data zonder dat je huidige conversieratio in gevaar komt. Denk hierbij aan het aanpassen van de productomschrijving of het introduceren van een nieuwe functie. Door te testen of de verandering van waarde is, hoef je niet gelijk de oorspronkelijke ontwerpen kwijt te raken.

 

 

Wat is het beste om te AB-testen?

Hoe verloopt de customer journey, ook wel conversietrechter op je website? Deze bepaald namelijk het lot van het bedrijf. Elk onderdeel die de doelgroep via de website bereikt moet maximaal worden geoptimaliseerd. Vooral de elementen die het gedrag van uw websitebezoekers en het conversieratio beïnvloeden. De volgende site-elementen zijn het belangrijkste om AB-testen op uit te voeren:

  • Koppen en subkoppen

  • Schrijfstijl en opmaak

  • Onderwerpregels bij e-mails

  • Ontwerp en lay-out

 
 

Maar er geldt vooral de regel: meten is weten!
Begin met kleine aanpassingen als variabele en meet wat het effect is. Er zijn verschillende platformen waarmee je AB-testen kan uitvoeren. Onze favoriet (en partner) is VWO! Een leidend experimentatie platform dat AB-testen en nog veel meer, makkelijk maakt!

 
 

Als je echt niet weet waar je moet beginnen kun je altijd ons een vraag stellen, we helpen je graag verder.

 
 

 

AB-testing met VWO

Dit blog is geïnspireerd door onze partner VWO.com. Samen met VWO bieden we bedrijven een platform en bijbehorende service om experimentaties uit te voeren op jouw website, app en producten. Een onderdeel van het platform is AB-testen maar daarnaast ook heatmaps, multivariate tests, split URL tests, funnels en meer.

Voor meer platformen waarvoor wij service aanbieden kun je kijken bij onze partners. Verschillende data gedreven producten die wij aanbieden zijn het Customer Data Platform, E-mailsegmentatie model en Data Dashboard.

Heb je vragen over AB-tests, onze producten of diensten? Vul dan vooral ons contactformulier in hiernaast, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

Vul ons contactformulier in!