Van Data naar Actie!
Middel 6.png

Datadriven blog

Lees hier onze laatste blogs over datagerichte onderwerpen

Meet jij het succes van jouw e-mail marketing campagnes?

Word een PRO in E-mail marketing: duik in Metrics, doelen, KPI’s en rapportages!


Exponea E-mail marketing.jpg

Onze partner Exponea verhaalt regelmatig over datagedreven en vooral actionable marketing onderwerpen. Ditmaal over e-mail marketing, klik hier voor de blog van Exponea.

De metrics van marketingcampagnes zijn essentieel voor succesmeting. Alleen dan zullen de beslissingen, die op basis hiervan worden genomen, leiden tot verdere verbetering van die campagnes.

 Voor een juiste meting van je e-mail campagne zijn 2 zaken van belang:

  1. Deliverability Score: de mate waarin je de beoogde ontvanger bereikt.

  2. Content Score: de mate waarin je jouw communicatiedoel behaalt.

Stappenplan Email marketing.png

Succesmeting begint echter al voorafgaand aan je campagne. Hieronder een plan in 6 stappen voor e-mail marketing evaluatie cyclus.

Stap 1: Begrijp wat je kunt meten aan een e-mail campagne
Verdiep je in alle termen en formules van resultaatmeting e-mails, e-mailcampagnes en alle stappen naar conversie. Zorg dat je precies op de hoogte bent van de betekenis van resultaten. Hiermee voorkom je dat er discussie achteraf ontstaat over definities, metingen en berekeningsmethoden. Leer er alles over op Exponea's blog.

Stap 2: Wat is je communicatiedoel?
Het meest essentiële onderdeel van het analyse proces. Voorbeelden van communicatiedoelen zijn: behalen van contactfrequentie, bewustwording, overtuiging, PR-verbetering of conversie. 

Stap 3: De KPI ’s bepalen
Hoe meet je vervolgens het succes van je communicatie? Slim is om bijvoorbeeld de conversie EN opt-outs te meten. Je zet hiermee een positieve KPI tegenover een negatieve KPI. Ook vergelijkbaar is bijvoorbeeld de sentimentsscore van jouw e-mail. De manier waarop de ontvangers jouw e-mail beoordelen.

Stap 4: Meten = weten
E-mail campagne software en customer data platforms bieden mogelijkheden om email campagnes te meten. Customer data platforms geven daarbij alle klant gerelateerde acties in een 360° klantbeeld. Dashboards van de metrics in combinatie met klantdata is voor de e-mail marketeer hier een belangrijk wapen.

Stap 5: Evalueer je campagne
Vanuit meten = weten is evaluatie een belangrijke stap. Wees kritisch maar weet wanneer je wat moet evalueren. Sommige resultaten controleer je dagelijks, andere wekelijks of maandelijks.

  • Controleer dagelijks: open ratio, open ratio variatie, clickratio, bounce percentage en soft bounce percentafe.

  • Controleer wekelijks: Conversie en omzetrapportage, CTR, spamklachten, afmeldingen, sentimentscores en de trends in effectieve bereik.

  • Controleer maandelijks: Openingspercentage per klant, omzet per klant, mobiele openingsratio, ontwikkeling van content share door klanten, en Spam score check.

Aanvullend hierop bepalen The Data Actors in het hun ontwikkelde e-mailsegmentatiemodel maandelijks de verschillende segmenten. Dat houdt het overzichtelijk, goed meetbaar en vooral heel erg toepasbaar. Lees meer over ons E-mail Segmentatie model.

Stap 6: Verbeter je campagne.
Bepaal vooraf wat je redelijkerwijs kunt verwachten van een campagne. Realiseer je dat hiermee de belangrijkste verbeterpunten kunt behalen. Wellicht heb je jouw KPI ’s te ambitieus bepaald. Een nuchtere analyse is belangrijk voor een reële beschouwing en haalbare doelen.

TIP 1: Test het verzenden van je e-mail op jezelf en op anderen. Wacht rustig de feedback af. Test ook op de meest voorkomende devices.
TIP 2: Zorg dat je conversielink goed zichtbaar is en op de juiste plek staat na het opbouwen van de juiste verwachting.
TIP 3: A/B test op relevante conversie momenten bij relevante groepen. Bijvoorbeeld een onderwerpregel test op groepen die al openen gaat geen significante uitkomst opleveren. Herhaal de test vooral een aantal keer.
TIP 4: Personaliseer je e-mail. Probeer alle kennis die je hebt van de ontvanger te gebruiken om verzending, timing, toon, kleur en inhoud zoveel mogelijk af te stemmen op de voorkeuren en het gedrag van de ontvanger.
TIP 5: Vraag feedback en maak reply mogelijk! noreplay@website.com wordt steeds minder gebruikt, een vriendelijke poll voorkomt afmelding.

E-mail marketing en analytics is een breed gebied. E-mail is en blijft een belangrijk middel voor het behalen van je marketing- en communicatiedoelen. Je bent in control en onafhankelijk van externe platforms. Toch is e-mail een onderdeel van een omni-channel strategie. Zorg dat je een goed totaalplan hebt. Neem eens een kijkje in het e-book Building an omni-channel strategy.

Wil je nog meer inspiratie om datagedreven (e-mail) marketing te bedrijven, neem dan gerust contact op met The Data Actors, via info@thedataactors.nl.

Van Data naar Actie
The Data Actors