Van Data naar Actie!
Middel 6.png

Datadriven blog

Lees hier onze laatste blogs over datagerichte onderwerpen

Data dashboarding: Hoe maak je een succesvol dashboard?

 

Is dashboarding een waardevol onderdeel binnen jouw organisatie? Met dashboarding kunnen bedrijven makkelijk alle belangrijke bedrijfs- en klantdata inrichten op leesbare wijze. Denk hierbij aan meters, treemaps, kaarten, trechterdiagrammen, bellendiagrammen en meer. Elk onderdeel geeft een heldere weergave van informatie over dingen, zoals:

  • Waar je klant vandaan komt: land, provincie, stad

  • Welke leeftijd je klant heeft

  • Welke interesses je klanten hebben

  • Het aantal aankopen

  • De meest verkochte producten

  • Totale winst per periode

  • En nog veel meer afhankelijk van jouw bedrijf!



Daarnaast kun je met dashboarding makkelijk oudere data met nieuwe data vergelijken. De nettowinst van vorig jaar met het nieuwe jaar bijvoorbeeld. Of het aantal aankopen voor en na het tonen van een advertentie. Dashboarding is dus ideaal voor een soepel werkende organisatie. Zorg er alleen wel voor dat je data in je dashboard zet die je daadwerkelijk gaat gebruiken. Anders is het zonde van het werk (en de kosten). Hetzelfde geldt voor het overmatig gebruik van allerlei kleuren, diagrammen en grafieken.


Overzicht is key bij dashboarding

Zoals net is benoemd, ga niet overboord (of overboard) met dashboarding. Teveel informatie, kleuren en figuren kan leiden tot verwarring en onnodige data. De eindgebruiker moet het juiste inzicht krijgen in het dashboard. Blijf kritisch kijken naar je dashboard en stel jezelf de vraag: ‘Kun je dingen verwijderen zonder dat informatie verloren gaat?’ Voel je ook niet gelijk verslagen, het is normaal dat je niet in één keer het beste dashboard vindt voor jouw organisatie. Sterker nog, het is juist de bedoeling dat een data dashboard veranderd, aangezien je bedrijf ook blijft veranderen!

Maar naast niet ‘overboard’ gaan hebben we nog meer tips om een succesvol dashboard te creëren voor jouw organisatie.
Om in het zelfde riedeltje te blijven van “less is more”, hier nog een aantal tips om dashboarding overzichtelijk te maken:

  • Creëer leesvolgorde door een lay-out met rasterindeling te maken

  • Gebruik de juiste lettertypen met duidelijk hiërarchie

  • Wees zuinig met het kleurgebruik (en houdt rekening met kleurenblindheid!)

  • Gebruik grote nummers bij belangrijke gegevens

  • Verbeter creaties geleidelijk en werk samen voor het beste resultaat

Nogmaals, je zult niet gelijk het perfecte dashboard creëren. Blijf praten met je organisatie, opdrachtgever en collega’s om je dashboarding sets te blijven verbeteren. Zolang je deze tips in gedachte houdt moet dat zeker lukken. En je mag best wel spieken bij andere dashboards om elementen te vinden die aansluiten bij jouw data en manier van vormgeven. Liever goed gestolen dan slecht bedacht. Zeker aangezien dashboarding aan de achterkant zit van de organisatie.


De beste dashboarding tools voor jouw organisatie

Een aantal sterke tools voor dashboarding zijn Power BI en Tableau. Via deze data dashboard tools kun je een sterk dashboard maken, aansluitend bij jouw organisatie. Aan de hand van datasets van al je online en offline kanalen wordt een dashboard gecreëerd. Voor intuïtieve marketeers is Tableau makkelijk in gebruik vanwege de krachtige user interface. Power BI geeft inzicht via dashboards die ergens wat lijken op Excel bestanden.

Dit is natuurlijk een hoop informatie om op te slaan. Laat staan als je niet weet waar je moet beginnen met dashboarding. The Data Actors kunnen je hierbij van dienst zijn. Onze database-analisten hebben veel ervaring met de bovenstaande dashboarding tools. Hierdoor kun je zeker zijn dat het dashboard er duidelijk, overzichtelijk en waardevol uitziet. Om meer te lezen over data dashboards kun je hier verder lezen op onze website.

Hopelijk heeft het lezen van dit blog je meer geleerd over data dashboarding. Stel je hebt nog vragen? Neem gerust contact met ons op via ons contactformulier. We helpen je graag verder zodat ook jouw bedrijf gebruik kan maken van de beste dashboarding oplossingen!

Ik heb een vraag of interesse in de service van The Data Actors!