Van Data naar Actie!
Middel 6.png

Datadriven blog

Lees hier onze laatste blogs over datagerichte onderwerpen

Verhoog jouw omzet met een Marketing Attributie model


Verhoog jouw omzet met een Marketing Attributie model

 

Een klant gebruikt gemiddeld genomen zo’n 10 verschillende kanalen om met een bedrijf te communiceren.

Naadloos schakelend tussen de diverse digitale - en offline kanalen, getriggerd door bijvoorbeeld een Facebook advertentie. De klant zoekt informatie via Google en shopt op de webshop van het bedrijf. Waar moet je dan als bedrijf je marketing inspanning leggen?

 
 
marketing attributie model

Een middel om de marketing inspanning (en kosten) te verminderen is Marketing Attributie. Marketing Attributie is het toekennen van de opbrengst aan het juiste kanaal. Hiermee ben je als bedrijf in staat alle inzet van jouw marketingkanalen te optimaliseren. Maar laten we eerst vertellen wat het Marketing Attributie model is.

 

 

Wat is het Marketing Attributie Model?

Onze partner UniFida heeft op basis van de mogelijkheden van hun CDP een Artificiële Intelligentie Marketing Attributie model gebouwd. Belangrijk daarin is om zogenaamde first party data toe te kennen aan de verschillende directe kanalen:

 
 
  • Sociale media

  • Kassa transacties

  • E-mail,

  • Direct Mail (DM)

  • Etc.

Het model maakt vervolgens individuele klantreizen op basis van de verkopen in voorafgaande 90 dagen. Vervolgens past het Marketing Attributie model automatisch (AI) wegingen toe aan alle gebruikte kanalen. Door gebruik te maken van het CDP geeft dat ook de mogelijkheid om vanuit de verschillende doelgroepen deze wegingen te bekijken.

marketing attributie model
 
 

Loyale klanten hebben immers echt een andere klantreis dan nieuwe klanten. Hierbij kun je fijne actionable visualisaties maken van campagnes en kanalen in de tijd waardoor het resultaat makkelijk zichtbaar wordt. Kortom, het Marketing Attributie model helpt bij wat jij als marketeer wil en helpt je de juiste besluiten te nemen.

 

marketing attributie model

Welke marketing events zijn van toepassing?

Een Marketing Attributie model functioneert op basis van haar mogelijkheden. Het spannendste deel van dit Marketing Attributie model is natuurlijk de goede toewijzing aan de verschillende marketing events voorafgaand aan de verkoop.

Niet elke stap in de klantreis is even impactvol om te komen tot een succesvolle verkooptransactie.

Dit model houdt dan vooral rekening met de tijdsduur ten opzichte van de aankoop en wordt daarnaast ook gekeken naar de activatie per voorgaande marketing events. De rapportages bij gebruik van deze werkwijze geven goede en soms ook verrassende inzichten.

Eén daarvan zijn de significante seizoensverschillen tussen de inzet van de verschillende kanalen. Het geeft jou als marketeer de mogelijkheid om kanalen onderling te vergelijken gedurende het jaar en daarmee ook op de juiste momenten de juiste budgetten in te zetten.

 

Het Marketing Attributie model op maat

Bovenstaande is de “standaard” inrichting van het marketing attributie model. Echter in overleg met onze klanten kan daaraan aanpassing worden gemaakt. Zo is die 90 dagen niet voor elk bedrijf “heilig” en kan het model op alle conversie toepassingen (dus niet alleen op omzet) worden ingezet.

Tenslotte…. Het marketing attributie model is weliswaar ontwikkelt op het UniFida CDP. Ondertussen geeft UniFida ook de mogelijkheid om het model te laten bouwen op elke CDP.

Ben jij geïnspireerd en wil je meer weten, neem gerust contact op met The Data Actors.